FANDOM

Sojusznicy

Shanks

Miejsce spotkania: Wioska Fuusha

Kapitan załogi Rudowłosego i idol Luffy'ego. Uratował go przed władcą okolicznych wód, tracąc przy tym rękę. To on dał Luffy'emu jego słomkowy kapelusz.

Coby

Miejsce spotkania: Wyspa Goat

Coby podróżował przez krótki czas z Luffym jako tymczasowy nawigator, po tym jak został uwolniony z niewoli Alvidy. Później dołączył do Marynarki po pokonaniu Morgana. On nadal uważa Luffy'ego za swojego przyjaciela, mimo że są teraz po przeciwnych stronach.

Johnny i Yosaku

Miejsce spotkania: Baratie

Dwaj głupkowaci ale dobroduszni łowcy głów, którzy kiedyś byli partnerami Zoro. Oni podróżowali z nimi i pomagali Słomkowym od Baratie do wysp Conomi.

Nojiko i Genzou

Miejsce spotkania: Wioska Kokoyashi

Dwóch wieśniaków, którzy pomogli uratować Luffy'ego od utonięcia, gdy był tymczasowo zanurzony w wodzie w Arlong Park. Nojiko jest przybraną siostrą Nami, a Genzou jest postrzegany jako przybrany ojciec przez obie sióstry.

Nefertari Vivi i Carue

Miejsce spotkania: Reverse Mountain

Oboje podróżowani na Going Merry i wspierali piratów przez prawie całą sagę o Baroque Works. Vivi jest blisko nich, a nawet można powiedzieć, że była członkiem załogi. Ona jednak odrzuciła swoje stanowisko, aby dbać o Alabastę.

Dorry i Brogy

Miejsce spotkania: Little Garden

Mr. 3 próbował złapać dwóch olbrzymów dla wysokiej nagrody za ich głowy. Ostatecznie przeszkodzili im Słomkowi, a Dorry i Brogy byli im bardzo wdzięczni.

Portgas D. Ace

Miejsce spotkania: Alabasta

Brat Luffy'ego pomógł Słomkowym, zatrzymując Smokera, który ścigał Luffy'ego i zniszczył flotę pięciu statków należących do Millions. W anime, towarzyszył załodze w podróży przez pustynię w Alabaście poszukując Czarnobrodego. Ace opuścił grupę, aby kontynuować swoje poszukiwania, ale wpierw dał Słomkowemu swój Vivre Card. Jego śmierć zaskoczyła i zdenerwowała załogę. Niemniej, Ace maksymalne pokładał wiarę, że Luffy był w dobrych rękach i powierzył bezpieczeństwo swojego brata jego przyjaciołom.

Rzęsa

Miejsce spotkania: Alabasta

Rzęsek jest wielbłądem, który podróżował ze Słomkowymi Kapeluszami po uratowaniu od Piaskowych Smoków podczas wydarzeń w Alabaście. Był głównie transportem dla Nami i Vivi, ale także pomagał im w niektórych sytuacjach. Po wydarzeniach Alabasta otrzymał pozwolenie przyłączenia się do oddziału olbrzymich kaczek pstrodziobych, mimo, że jest wielbłądem.

Bentham

Miejsce spotkania: Alabasta

Pierwotnie był wrogiem, ale później pomógł Słomkowym ukrywając ich statek przed marynarzami, gdy ci szukali ich wokół Alabasty. Następnie przebrał swoich ludzi za załogę Luffy'ego. Później, gdy Luffy włamał się do Impel Down, Bentham walczył u boku Luffy'ego, pomagając mu dotrzeć do Ace'a. W tym czacie pomagał Luffy'emu przejść przez różne niebezpieczeństwa więzienia, a ostatecznie wspomagał Luffy'ego i kilku innych więźniów, poświęcając siebie, aby otworzyć im drogę do wolności.

Gan Fall i Pierre

Miejsce spotkania: Skypiea

Były Bóg Skypiei i jego zwierzę pomagali Słomkowym Kapeluszom podczas ich pobytu na podniebnej wyspie.

Conis

Miejsce spotkania: Skypiea

Kobieta z Skypiei która pomagała Słomkowym Kapeluszom w bitwie u boku przez cały czas ich pobytu niebie, mimo tego, że wola Enela była inna.

Aisa i Wiper

Miejsce spotkania: Skypiea

Dwóch Shandian, którzy pierwotnie byli wrogo nastawieni do Słomkowych. Ostatecznie Słomkowi i Shandianie walczyli wspólnie przeciwko Wojownikom Enela.

Kokoro

Miejsce spotkania: Water 7

Chociaż nie potrafiła walczyć, ona pomagała Słomkowym prowadząc przez wzburzone morze Rocket Mana i uratowała ich w Enies Lobby. Później opowiedziała o wyspie ryboludzi.

Yokozuna

Miejsce spotkania: Water 7

Gigantyczna żaba sumo, pomógł Słomkowym Kapeluszom w walce z Globalnym Rządem, a później w budowie nowego statku - Thousand Sunny.

Oimo i Kashi

Miejsce spotkania: Enies Lobby

Dwa olbrzymy z Elbafu, którzy początkowo pracowali dla Globalnego Rządu jako strażnicy na Enies Lobby. Jednak prawdę objawił im Usopp, ostatecznie pomagali Słomkowym i ich sojusznikom w ich inwazji na Enies Lobby i pomogli odbudować Water 7.

Keimi, Pappug i Hachyk

Miejsce spotkania: Archipelag Sabaody

Syrena i rozgwiazda zostali uratowani od Króla Mórz. Słomkowe Kapelusze pomogli im uratować Hachyka, mimo, że wcześniej był on w załodze Arlonga. Później ta trójka stała się przewodnikami na archipelagu Sabaody, aby mogli uzyskać powłokę na Thousand Sunny, dzięki której mogliby zejść pod ocean. Hatchan obiecał również, że poprowadzi ich przez wyspę ryboludzi. Dwa lata później Hachyk doznał obrażeń w czasie obrony okrętu Słomkowych. Mimo odniesionych ran, próbował zniechęcić Hody'ego Jonesa i Vander Deckena IX od atakowania Królestwa Ryugu. Keimi i Pappug tymczasem działali jako przewodnicy, pokazując Słomkowym całą wyspę ryboludzi. Pappug również pomógł Zoro, Usoppowi i Brookowi w ucieczce z klatki.

Silvers Rayleigh

Miejsce spotkania: Archipelag Sabaody

Legendarny pierwszy oficer z załogi Rogera, który pokrył Thousand Sunny za darmo po incydencie w domu aukcyjnym, a także pomógł bronić Piratów Słomkowego Kapelusza przeciwko Borsalino. Znalazł Luffy'ego na Amazon Lily, a wraz z Jinbe, najechał Marineford aby Luffy mógł uderzyć w Dzwon Oxa i wysłać swoją wiadomość do załogi. Uczył Luffy'ego, jak właściwie korzystać z Dominacji w ciągu półtora roku, a następnie pomóc w ucieczce z archipelagu Sabaody do Nowego Świata.

Boa Hancock

Miejsce spotkania: Amazon Lily

Przywódczyni plemienia Kuja, jedyna kobieta wśród Siedmiu Królewskich Wojowników Mórz i osoba uważana za najpiękniejszą kobietę na wszystkich morzach. Chociaż początkowo była wrogo nastawiona do Luffy'ego, ale odkryła przed nim swój niewolniczy znak i się przed nim otworzyła. Dość szybko się w nim zakochała, przez co pomogła mu się włamać do Impel Down, by ten uratował swojego brata Ace'a. Na Marineford ona dała Luffy'emu klucze do kajdan w które był zakuty Ace i obroniła go przed Smokerem i Pacifistami. Potem mógł bezpiecznie wrócić na Amazon Lily, gdzie został wyleczony po Wojnie na Marineford. Po przeskoku zabrała Luffy'ego na Sabaody i pomogła mu uciec na wyspę ryboludzi przed Marynarką.

Haredas

Miejsce spotkania: Weatheria

Badacz pogody z wyspy Weatheria który znalazł Nami (wyrzuconą przez łapkę Kumy) i zabrał ją do swojego domu, ucząc ją o pogodzie na Niebiańskiej Wyspie. Pomógł też Słomkowym uciec z Sabaody, zsyłając deszcz, który spowodował, że proch marynarzy był mokry i nie do użytku.

Herakles

Miejsce spotkania: Archipelag Boin

Wojownik uwięziony w archipelagu Boin. Chronił nieszczęsnego Usoppa w czasie jego pobytu na wyspie, choć starał się przekonać go, że nie można było z niej uciec. Uczył Usopp o Pop Green, jako część jego szkolenia. Później pojawił się na archipelagu Sabaody, aby pomóc w ucieczce załodze Słomkowego Kapelusza.

Perona

Miejsce spotkania: Thriller Bark

Dawniej jedna z czterech potworów z Thriller Bark, ale została wysłana przez Bartholomew Kumę na Kuraiganę, a później tam wysłał Zoro. Początkowo była wrogiem, więc niechętnie wspierała Roronoę podczas szkolenia czasu u Mihawka. Później pojawiła się na Sabaody, by pomóc Zoro dotrzeć na archipelag i uciec Słomkowym. W anime, Perona stwierdziła, że ruszyła z Zoro tylko po to, by się nie zgubił.

Emporio Ivankov

Miejsce spotkania: Impel Down

"Królowa" Królestwa Kamabakka, Newkama Landu i jeden z głównych dowódców Armii Rewolucjonistów. Uzdrowił Luffy'ego z krawędzi śmierci za pomocą swojego Hor-Hormonowocu, a potem, na wieść, że Luffy jest synem Dragona, postanowił pomóc Luffy'emu w ucieczce z Impel Down (pomógł ze względu na Ace'a, bo wiedział, że Ace to brat Luffy'ego i myślał, że tym samym to syn Dragona). Potem chronił Luffy'ego podczas wojny na Marineford, u boku Jinbe. Po wojnie, popłynął na wyspę Momoiro pełną transwestytów, wiedząc, że Luffy jest w dobrych rękach u Hancock. Dodatkowo on i jego uczniowie szkolili Sanjiego podczas dwuletniego treningu.

Inazuma

Miejsce spotkania: Impel Down

Prawa ręka Ivankova, zarówno w Kamabakka jak i Armii Rewolucyjnej. Znalazł Luffy'ego i Benthama na krawędzi śmierci, i przyniósł ich do Newkama Land. Następnie walczył w ucieczce z Impel Down]], gdzie został otruty przez Magellana, ale przeżył. Po powrocie do zdrowia wspomagał Luffy'ego w Wojnie na Marineford tworząc pomost dla niego, by mógł dotrzeć do Ace'a. Po wojnie wrócił do Królestwa Kamabakka.

Crocodile i Mr. 1

Miejsce spotkania: Alabasta

Byli członkowie Baroque Works (jeden z nich był liderem). W Impel Down Luffy uwolnił go niechętnie, a podczas ucieczki Crocodile uwolnił Daza Bonesa. Po ucieczce Crocodile zagroził śmiercią Białobrodemu. W czasie wojny na Marineford nie opowiedział się po żadnej ze stron, a Daz Bones postępował według jego wytycznych. Z biegiem bitwy pomagał Luffy'emu, na przykład Mr. 1 stanął na drodze Mihawkowi spowalniając go, a Crocodile stanął do walki z Sakazukim. Po wojnie na Marineford, Crocodile i Mr. 1 popłynęli do Nowego Świata.

Buggy i Galdino

Miejsce spotkania: Miasto Orange i Little Garden

Ich powiązania są ciężkie. Luffy spotkał Buggy'ego w Impel Down i ten mu pomógł dostać się na poziom drugi. Przypadkiem sam tam wpadł. Na drugim poziomie spotkali Galdino. Tak jak Buggy i Galdino trzymali się razem i ich celem był powrót na poziom pierwszy. Na Marineford Galdino zrobił zapasowe klucze do kajdan Ace'a.

Bartholomew Kuma

Miejsce spotkania: Thriller Bark

Jeden z Siedmiu Królewskich Wojowników Mórz i rewolucjonista. Tuż przed wojną na Marineford poprosił Vegapunka, by ten mu wszczepił misję obrony Thousand Sunny dopóki nie przybędzie na niego któryś Słomkowych. Misja się zaczęła wraz z końcem Wojny, gdy to Kuma przybył na Sabaody. Statek był chroniony przez całe dwa lata, przy czym Kuma ryzykował własnym życiem. Gdy Franky wrócił na Sabaody zobaczył ciężko rannego Kumę. Ostatecznie teraz Kuma jest Pacyfistą bez własnej woli i przy najbliższym spotkaniu będzie ich wrogiem.

Surume

Miejsce spotkania: Wyspa ryboludzi

Przerażający Kraken z głębin oceanu. Jak Słomkowi płynęli na wyspę ryboludzi, pokonali krakena, by móc płynąć dalej. Później Luffy zdołał oswoić krakena i uwolnić od Wadatsumiego. Chociaż początkowo był przerażony do ponownego spotkania z nową załogę ryboludzi, Surume wspierał Luffy'ego w bitwie o Wyspę Ryboludzi kiedy kapitan Słomkowych uznał, że Surume jest jego przyjacielem. Po walce zaczął współpracować z Ammo Knights -

Fukaboshi, Ryuboshi, Manboshi i Shirahoshi

Miejsce spotkania: Wyspa ryboludzi

Shirahoshi szybko polubiła Luffy'ego i uciekła z nim do Morskiego Lasu. Tam dowiedziała się, że jej bracia są porwani przez Hody'ego Jonesa. Luffy zabrał ją na plac Gyoncorde gdzie doszło do walki z nową załogą ryboludzi. Luffy pokonał Jonesa, ale nie zrobiłby tego bez pomocy Fukaboshiego. Po uratowaniu wyspy ryboludzi, całe rodzeństwo odwdzięczyło im się za wszystko.

Kin'emon i Momonosuke

Miejsce spotkania: Punk Hazard

Samuraj z Kraju Wano szukał swojego syna, w czym mu przeszkodził Królewski Wojownik Mórz Trafalgar D. Water Law. Jego ciało zostało podzielone na trzy części, które zebrali Słomkowi. Tymczasem Momonosuke pomógł Luffy'emu pokonać Caesara Clowna. Teraz Kin'emon i jego syn płyną ze Słomkowymi na Dressrosę.

Brązowobrody

Miejsce spotkania: Punk Hazard

Były pirat, który sprzymierzył się z Caesarem Clownem. Ten go jednak oszukał i pomógł Słomkowym uwolnić dzieci wykorzystywane do eksperymentów. Dodatkowo został uratowany od śmierci przez Luffy'ego. Został aresztowany wraz z jego załogą przez G-5 pod dowództwem wiceadmirała Smokera.

Mocha

Miejsce spotkania: Punk Hazard

Mała dziewczynka porwana przez Caesara Clowna, Mocha pomogła Chopperowi zapobiec zjedzeniu narkotyków Caesara przez dzieci z Punk Hazard ryzykując własnym życiem.

Ucy

Miejsce spotkania: Dressrosa

Podczas walk w Koloseum Corrida Luffy i byk o imieniu "Ucy" zaczęli walczyć razem. Gdy Usopp pokonał Sugar i wszystkie zabawki na powrót stały się ludźmi, Ucy pomógł Luffy'emu dostać się do Doflamingo.

Sabo

Miejsce spotkania: Dressrosa

Drugi brat Luffy'emu. Wszyscy twierdzili, że umarł 12 lat temu. Po spotkaniu z Luffym w Koloseum Corrida, kapitan Słomkowych zaczął płakać z radości, nie wierząc, że jest żywy. Luffy pozwolił Sabo zastąpić go w turnieju i wygrać Płom-Płomieniowoc. W rozmowie z Fioletowym Tygrysem Sabo powiedział, że w momencie, gdy Luffy będzie w potrzebie, ten zjawi się, by mu pomóc, bo nie chce stracić kolejnej ukochanej osoby.

Koala

Miejsce spotkania: Dressrosa

Członkini armii rewolucjonistów. Wraz z Sabo i Hackiem trafiła na Dressrosę, by powstrzymać handel bronią Doflamingo. Podczas dwuletniego przeskoku zaprzyjaźniła się z Robin, a później pomogła Słomkowym w walce z załogą Donquixote.

Hack

Miejsce spotkania: Dressrosa

Członek armii rewolucjonistów. Wraz z Sabo i Koalą trafił na Dressrosę, by powstrzymać handel bronią Doflamingo. Został zamieniony przez Sugar w zabawkę, ale dzięki Usoppowi odzyskał swoją prawdziwą postać. Później pomógł Słomkowym w walce z załogą Donquixote.

Elizabello II i Dagama

Miejsce spotkania: Dressrosa

Zostali zamienieni przez Sugar w zabawki, alę dzięki Usoppowi odzyskali prawdziwe ciała. Pomogli Słomkowym w walce z Doflamingo, a ich główną motywacją było ponowne osadzenia na tronie króla Riku.

Gatz

Miejsce spotkania: Dressrosa

Gdy Luffy był zmęczony po użyciu Gear Fourth, Gatz niósł go na plecach.

Bellamy

Miejsce spotkania: Dressrosa

Podczas pierwszego spotkania ze Słomkowymi na Jayi był ich wrogiem i wyśmiał marzenia Luffy'ego, twierdząc, że Skypiea nie istnieje. Po uformowaniu wielkiej Floty Słomkowego Kapelusza wziął Vivre Card Luffy'ego.

Pedro

Miejsce spotkania: Zou

Kapitan Strażników plemienia norek i członek Drużyny Odzyskania Sanjiego.

Carrot

Miejsce spotkania: Zou

Członkini Muszkieterów plemienia norek i Drużyny Odzyskania Sanjiego.

Vinsmoke Reiju

Miejsce spotkania: Tortowa Wyspa

Starsza i jedyna siostra Sanjiego.

Pound

Miejsce spotkania: Tortowa Wyspa

Jeden z byłych mężów Big Mom, ojciec Loli i Chiffon.

Charlotte Chiffon

Miejsce spotkania: Tortowa Wyspa

Córka Pounda i Big Mom, bliźniaczka Loli i żona Capone Bege'a.

Charlotte Pudding

Miejsce spotkania: Tortowa Wyspa

Jedna z córek Big Mom, członkini jej załogi i była narzeczona Sanjiego.

Zeus

Miejsce spotkania: Tortowa Wyspa

Jeden ze specjalnych homies Big Mom, przejęty przez Nami.

Tama i Komachiyo

Miejsce spotkania: Kraj Wano

Jedna z dwóch ostatnich mieszkańców wioski Amigasa w Kuri.

Tenguyama Hitetsu

Miejsce spotkania: Kraj Wano

Inny mieszkaniec wioski Amigasa i mistrz Tamy.

Tsuru i Kiku

Miejsce spotkania: Kraj Wano

Właścicielka herbaciarni w miasteczku Okobore i jej pracowniczka/samuraj.

! colspan="3" Organizacje

Piraci Usoppa

Miejsce spotkania: Wioska Syrup

Zespół pseudo-piratów, którzy pomogli Słomkowym zatrzymać Kuro przed zrealizowaniem jego planu, mimo, że każdy z nim był tylko dzieckiem.

Przymierze Małpiej Góry

Miejsce spotkania: Jaya

W czasie pobytu Słomkowym na Jayi, Sojusz pomógł im dotrzeć do Skypiei. Ich szef, Montblanc Cricket, poinformował ich o tym, jak dotrzeć do Nieba poprzez korzystanie z Knock Up Stream i południowego ptaka. Reszta Sojuszu zmodyfikowała Going Merry do lepszego manewrowania w powietrzu. Później, Słomkowi spłacili Sojusz uderzając w Złoty Dzwon Shandoran oczyszczając imię Montblanc Nolanda jak i jego przodka.

Galley-La Company

Miejsce spotkania: Od Aktu Water 7 do Aktu Po Enies Lobby

Kompania początkowo walczyła przeciwko Słomkowym, gdy dowiedzieli się, że ich szef, Iceberg, został prawie zamordowany przez Nico Robin. Kiedy prawda w końcu wyszła na jaw, to trzej brygadziści z Galley-La postanowił dołączyć do Słomkowych, by walczyć z CP9. Oni, wraz z rodziną Franky'ego, stworzyli sojusz i najechali Enies Lobby i pomogli Słomkowym dotrzeć do miejsca przeznaczenia. Po incydencie Enies Lobby Galley-La dało Słomkowym tymczasowe zakwaterowanie i wyżywienie, podczas gdy Iceberg i brygadziści pomogli Franky'emu budować nowy statek.

Rodzina Franky'ego

Miejsce spotkania: Water 7

Gang złożony z męt Water 7, którzy byli pierwotnie wrogami Słomkowych. Oni jednak połączyli siły ze Słomkowymi po tym jak ich szef, Franky, został schwytany przez CP9. Wraz z Galley-La, stworzyli armię, która wspierała Słomkowych w dokonywaniu inwazji na Enies Lobby. Po wydarzeniach w Enies Lobby, gang dał Słomkowym z Drewno Adama, które kupili za ukradzione Usoppowi pieniądze. Zrobili to jako podziękowanie za uratowanie Franky'ego i dostarczenie materiałów do nowego statku.

Stowarzyszenie przegrywów Thriller Bark

Miejsce spotkania: Thriller Bark

Grupa ofiar Gekko Morii, do których należy również załoga Lolowych. Pomogli w Słomkowym w ich walce z Morią, aby odzyskać z powrotem swoje cienie i chronili Luffy'ego przed Bartholomew Kumą. Jedna z nich, Lola dała Słomkowym Vivre Card jej "mamy" w Nowym Świecie.

Usłanoróżani Rybojeźdźcy

Miejsce spotkania: Archipelag Sabaody

Początkowo byli wrogami Słomkowych z powodu twarzy ich lidera Duvala i rysunek na liście gończym Sanji'ego. Po walce Duvala z Sanji'm, dowódca Jeźdźców stał się bardziej przystojny, a grupa stała się sojusznikami, która pomagała im na Archipelagu Sabaody, zwłaszcza w zlokalizowaniu Keimi po jej zdobyciu przez handlarzy niewolników. W dodatku to oni chronili Thousand Sunny przez dwa lata, dopóki nie przybył Kuma.

Kraina neotranziomów

Miejsce spotkania: Impel Down

Gdy Monkey D. Luffy przeniknął głębiej do Impel Down, aby ocalić swojego brata, natknął ukrytych więźniów, którym udało się uciec z ich cel i stworzyli swój "raj w piekle" zwany "krainą neotranziomów". Tam Luffy odzyskał siły, które stracił przez truciznę Magellana. Gdy się okazało, że Luffy jest synem Dragona, ci bardzo chętnie mu pomogli. Po wojnie na Marineford, wszystkie neotranziomy popłynęły na wyspę różu, gdzie szkoliły Sanjiego.

Więźniowie z Impel Down

Miejsce spotkania: Impel Down

Podczas ucieczki z Impel Down, Luffy i jego sojusznicy starali się o uwolnienie jak największej ilości więźniów, aby zwiększyć swoje szanse na ucieczkę. Choć większość z nich jest przede wszystkim wierna Buggy'emu, walczyli po stronie Luffy'ego w Impel Down i Marineford, głównie w celu zapewnienia ich własnej wolności.

Piraci Białobrodego

Miejsce spotkania: Marineford

Podczas Wojny na Marineford wysiłek Luffy'ego i charakter przyniósł mu szacunek i podziw w oczach Załogi Edwarda Newgate'a i jego sojuszników. Legendarny pirat wydał nawet rozkaz, aby pomóc Luffy'emu. Gdy Portgas D. Ace i Newgate, Piraci Białobrodego robili wszystko, by przeżył przynajmniej Luffy.

Piraci Sercowych

Miejsce spotkania: Marineford

Piraci Serca pomogli Luffy'emu w czasie wojny na Marineford, zabierając jego i Jinbe wpół martwego z pola bitwy. Od razu, gdy go wyleczyli, opuścili ich i zostawili samych sobie na Amazon Lily. Dwa lata później, Trafalgar Law dokonał w pełni formalnego przymierza ze Słomkowymi z inicjatywy Lawa, w celu wyeliminowania jednego z Czterech Imperatorów, Kaidou.

Marynarze z G-5

Miejsce spotkania: Punk Hazard

Słomkowi stworzyli tymczasowy sojusz ze Smokerem, Tashigi i innymi marynarze z G-5, starając się ocalić dzieci porwane przez Caesara Clowna oraz w celu bezpiecznej ucieczki z wyspy Punk Hazard.

Apis

Miejsce spotkania: Okrętowa wyspa

Słomkowi pomagali Apis, która uciekała przed Ericiem. W dodatku pomogli jej znaleźć milenijnego smoka, z którym również się zaprzyjaźnili.

Piraci Feniksa

Miejsce spotkania: Lovely Land

Załoga piratów, którzy pomagali Słomkowym walczyć przeciwko rodzinie łowców nagród, rodzinie Accino.